Zalecanym olejem silnikowym do klimatu chłodnego jest olej 5W i 10W. Olej 20W ma przeciętną lepkość oraz rekomendowany jest do klimatu umiarkowanego. Oleje 30W, 40 i 50 przeznaczone są do klimatu ciepłego czy też do długich podróży. W ogólności ogłosić można, że do silników benzynowych faworyzuje się używać oleju wielostopniowego SAE 10-40W. W dowolnym lub ewentualnie razie należy sprawić typ olej silnikowy w podręczniku obsługi naszego samochodu, oraz porządniej nie słuchać rad sąsiadów lub też osób, jakie mało się znają na rzeczy.
Dużo olejów zawiera akcesoria, które opóźniają korozję, neutralizują kwasy, decentralizują sadzę oraz smołę, jakie wylatują przez pierścionki tłoku w kierunku skrzyni korbowej, oraz zmniejszają powstawanie piany. Sporo z tych zanieczyszczeń odparowuje się gdy silnik się nagrzewa oraz wychodzą przez układ dodatniej wentylacji. Drugie zanieczyszczenia, pozostają zawieszone i nie zagradzają ani kanałów do olejów ani pierścieni tłoku, ani także hydraulicznego popychacza.
Usuwa się je przy wymianie oleju i filtra oleju. Wymiana oleju silnikowego ma być uskuteczniona co 20 tysięcy kilometrów lub też raz na trzy lub ewentualnie sześć miesięcy, w zależności od rodzaju oleju jakiego użyjemy. Wymiana olej silnikowy musi być częstsza jeżeli pojazd używa się do ciągnięcia przyczepy, na zakurzonych drogach i krótkich trasach – wówczas rekomendujemy też czy istnieje alternatywa dla ecodriving. Częściej także wymienia się olej, gdy silnik przemierza długie odległości na drobnej prędkości, jak na przykład taksówki, dostawy lub też w pojazdach zaparkowanych przez dłuższy czas.
Olej silnikowy sprawdza się gdy samochód stoi na płaskiej przestrzeni, silnik nie powinien być ciepły. Trzeba przestrzegać prostych zasad. Odkręcamy zakrętkę potem wymieniamy filtr oleju. Przed założeniem oryginalnego filtru, wypada go nasmarować olejem. W następnej kolejności dopasowujemy filtr na jego miejsce. Gdy obudowa dotknie podstawy, należy odczekać około 10 minut, żeby cały olej ściekł oraz kolejny raz nakładamy zakrętkę na miejsce. Wlewamy trafną ilość oleju i zamykamy zawleczkę napełniania. W następnej kolejności wystarczy jedynie zapalić silnik, aby upewnić się, iż nie ma wycieków.